سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم سرمایش فعال گلخانه

به طور کلی بسته به نوع گیاه و حداکثر درجه حرارت محیط سیستم های سرمایش به دو صورت سرمایش غیر فعال و سرمایش فعال تقسیم بندی می شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره روش سرمایش غیرفعال گلخانه (Passive Cooling) با نیکاسان همراه شوید.

سرمایش فعال گلخانه (Active Cooling)


این روش که تحت عنوان سرمایش تبخیری (Evaporating Cooling) نیز نامیده می شود، اصولا بر اساس جذب حرارت موجود در هوا هنگام تبخیر رطوبت از سطوح مختلف استوار می باشد. بنابراین در این روش تبخیر آب از سطوح مرطوب مصنوعی در گلخانه موجب کاهش درجه حرارت محیط گلخانه می گردد. همانطور که ملاحظه شد، سیستم های سرمایش غیر فعال عمدتا بر سرعت جریان باد و جابجایی هوای داخل و خارج گلخانه متکی هستند، حال چنانچه حرارت محیط خارج نیز بالاتر از حد مطلوب گیاهان باشد، روش های سرمایش غیر فعال به منظور کاهش دما کفایت نخواهند کرد. ذکر این نکته ضروری است که سیستم های سرمایش فعال درجه حرارت را به نحو محسوس تری نسبت به روش های غیر فعال کاهش می دهند و بدین ترتیب قابل توصیه برای گیاهانی هستند که نیاز به دمای پایین برای رشد مطلوب خود دارند. این سیستم ها بر اساس نحوه تبخیر آب به دو صورت سیستم فن و پد و خنک کننده مه پاش تقسیم می شوند. سیستم پد و فن در مرغداری ها نیز کاربرد دارد.

لیست قیمت تجهیزات گلخانه

  • سیستم فن و پد (Fan and Pad System)


سیستم سرمایش تبخیری گلخانه با پد کاراترین روش بـرای خنـک کـردن سالن های گلخانه در مناطق خشک و نیمه خشک میباشد. اساس کـار خنـک کننده های رطوبتی بدین صورت است که پدهای سلولزی به صورت عمـودی روی دیـوار عرضی یا طولی گلخانه تعبیه شده و با ریخـتن مـداوم آب روی آنهـا، به وسـیله پمپ مرطوب میگردند. در زیر پدها قاب نگهدارنده پد(قاب آلومینیومی)قرار دارد که باعث می شود آب اضافی عبور کرده از پد را جمع آوری کرده و بـه مخـزن آب هـدایت کند و مجدداً به سیستم باز گرداند در طرف مقابل این سطوح، فن هایی قرار دارند که بـه هنگـام کـارکردن موجب ایجاد خلاء نسبی در داخل گلخانه گشته و لذا سبب عبور هوا از داخل این صفحات متخلخل مرطوب میشوند. عبور جریان هوا از داخل این سـطوح مرطوب باعث تبخیر رطوبت گردیده و حرارت هوا را جذب کـرده، لـذا هـوای خروجی از این صفحات خنک تر خواهد شد. جنس پـدها معمـولاً از صـفحات مشبک مقوایی سـلولزی پوشـالی و گـاهی از پوکـه هـای صـنعتی اسـتفاده میگردد ولی امروزه استفاده از پد سلولزی به دلیل کارایی بـالای آن توصـیه می شود.

نصب سیستم تهویه و فن و پد گلخانه

این روش خنک سازی اصولاً متکی بر اختلاف درجه حرارت خشـک وتَر میباشد. درجه حرارت تَر همیشه کمتر از درجه حرارت خشک بـوده و در مواقعی که هوا صد در صد مرطوب باشد اشباع، با هـم برابـر مـیشـوند. بـه عبارت دیگر، اگر سیستم سرما ساز راندمان صددرصد را داشـته باشـد، درجـه حرارت هوا میتواند به اندازه اختلاف درجه حرارت خشک و تر کـاهش یابـد. در صــورتی کــه رانــدمان سیســتم سرمایشــی را بــدانیم، مــیتــوانیم دمای خروجی سرد شـده از پـد را بـا اسـتفاده از رابطـه زیـر تخمـین بـزنیم:

    (Tcool = Tout – (% EF) (Tout – Twb
    که در آن Tcoolدمای خروجی از پد
    Toutدمای خشک بیرون
    Twbدمای تر بیرون
    و EF راندمان سیستم (درصد) می باشند.

بهترین زمان برای اندازه گیری درجه حرارت تر، ظهر میباشد. چرا کـه میزان تابش خورشید و دمای هوا در این زمان به حداکثر مقدار خود میرسند و در نتیجه اختلاف درجه حرارت خشک و تر حداکثر است. به بیان دیگـر در این زمان حداکثر پتانسیل سرد شوندگی توسط سیستم به خـوبی نشـان داده میشود. بطور کلی کـارآیی پـدها در شـرایط گونـاگون آب و هـوایی مختلـف متفاوت است.

 

  •     سیستم خنک کننده مه پاش


یکی دیگر از تجهیزات سرمایش گلخانه، سیستم خنک کننده مه پاش می باشد که از انتشار آب با فشار بالا برای انتشار ذرات بسیار ریز آب استفاده می کند و قطرات در هوا تبخیر می شوند و دما را کاهش می دهند. این محلول کم هزینه، در هنگام استفاده از نازل های ریز، می تواند رطوبت اضافی را در گلخانه ایجاد کند و رطوبت می تواند به کاهش دفعات آبیاری گیاهان کمک کند. مه پاش فشار بالاسیستم خنک کننده مه پاش شبیه به سیستم پد و فن، از اصول تبخیر آب پیروی می کند. همانطور که گفته شد، تحت فشار بالا آب به نازل هایی با دهانه کوچک وارد می شود، سپس به ذرات ریز تقسیم می شود و مه ایجاد می کند. هنگامی که دمای گلخانه بالا باشد، این ذرات آب در هوای اطراف منتشر می شوند، در نتیجه رطوبت افزایش یافته و هوای گلخانه خنک می شود.
سیستم مه پاش و خنک کننده و سرمایش گلخانه
برخی از مزایای سیستم خنک کننده مه پاش عبارتند از:

    از خشک شدن گیاه یا پژمردگی آن جلوگیری می کند.
    هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به سیستم خنک کننده فن و پد دارد.
    تقریبا راندمان 100 درصدی در خنک کردن محیط گلخانه دارد.

 

 

نگهداری از سیستم های فن و پد


مسدود بودن تمام جدار ساختمان گلخانه بسیار مهم است؛ زیرا در صورتیکه امکان ورود هوا به جز جدار پد وجود داشته باشد، ورود هوای گرم موجب کاهش کارایی سیستم می شود. حفظ فاصله و حریم لازم برای ردیف های کشت در ابتدا و انتهای خطوط کاشت نیز ضروری است تا گیاهان در طرفین ردیف های کشت دچار تنش سرمایی نشوند. توجه به این نکته ضروری است که می بایستی هوای مرطوب موجود توسط پنکه ها و فن ها مرتبا خارج گردد، چراکه در غیر این صورتهوای اطراف سطوح مرطوب به تدریج به حالت اشباع در آمده و اجازه تبخیر بیشتر را نخواهند داد و سیستم عملا از کار خواهد افتاد. تخمین افزایش دما در طول گلخانه بسیار مشکل می باشد؛ چراکه تحت تاثیر پارامترهایی نظیر چیدمان سکو ها، موانع فیزیکی در برابر حرکت هوا در طول گلخانه،درصد سطح پوشش گیاهان نسبت به کف گلخانه و پوشش کف گلخاه از این نظر که خاکی است یا سیمانی و همچنین شکل سقف گلخانه قرار می گیرد. حرکت هوا در طول گلخانه معمولا با زاویه 7درجه 1متر در هر 8 متر رو به بالا می باشدو ه همین دلیل امکان دارد گیاهان انتهایی سرمای کمتری را دریافت کنند که این مسئله در مورد گلخانه های قوسی بیشتر ملاحظه می شود. بدین منظور در این گلخانه ها توصیه میگردد تیغ ها یا حائلهایی ر سقف به فاصله 10 متر از یکدیگر رو به پایین نصب شوند.


نگهداری سیستم های مه پاش گلخانه


سیستم مه پاش بسته به نوع سیستم و کیفیت آب نیاز به کنترل و نگهداری روزانه دارد. به طور کلی سیستم های مه پاش فشار پایین (کمتر از 5 پی سی آی) نسبت به فشار بالا (بیشتر از 200 پی سی آی) به نگهد اری کمتری نیاز دارند. در این سیستم سرمایش گلخانه، کیفیت آب دارای اهمیت فوق العاده ای است. بعضی از املاح و ذرات شن و رس می توانند نازلهای مه پاش را ببندند. به همین دلیل توصیه می شود فیلترهایی با توانایی جداسازی ذراتی تا حد 5میکرون مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، کیفیت آب از نظر تشکیل رسوب کربناتها نیز باید بررسی گردد. بررسی دوره ای فیلتر های و شسشتشوی آنها به شدت توضیه می گردد. فشار سنج و پمپ های تامین کننده فشار به طور هفتگی بازرسی گردند تا نازلها در فشار توضیه شده کارخانه تولیدکننده کار کنند. روزانه تمام نازلها از لحاظ گرفتگی بررسی شود و در صورت لزوم نازلهای مشکل دار تعویض گردد.

برای دریافت قیمت سیستم سرمایشی گلخانه و همچنین اطلاعات بیشتر به سایت نیکاسان مراجعه کنید.