سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم کنترل گلخانه هوشمند از چه تجهزاتی تشکیل شده است

در یک سیستم کنترل گلخانه هوشمند انواع تجهیزات مختلف مانند نرم افزارهای کامپیوتری و سنسورها به یکدیگر متصل شده اند تا درباره محیط گلخانه اطلاعات جمع آوری کنند و باعث افزایش بازدهی گلخانه شوند. این تکنولوژی خلاقانه از تعداد زیادی سنسور استفاده می کند که همگی به یک کامپیوتر کنترل کننده اقلیم گلخانه متصل شده اند. سنسورهای این سیستم از طریق یک ایستگاه هواشناسی بر عوامل مختلفی همچون دما، رطوبت، رسانایی الکتریکی، pH، کربن دی اکسید، میزان مه ، سایه و شرایط جوی بیرون از گلخانه کنترل و نظارت دارند.

اطلاعاتی که توسط سنسورهای مختلف جمع آوری می شوند نه تنها فاکتورهای مختلف محیط داخلی گلخانه را کنترل می کنند بلکه موجب صرفه جویی در وقت، انرژی و نیروی انسانی می شوند. در سیستم نرم افزاری حداقل 5 نوع جدول برنامه ریزی مختلف برای آبیاری گیاهان وجود دارد که می توان آن را متناسب با نوع گیاهان کاشته شده تنظیم کرد. باغداران از سیستم اتوماسیون هوشمند گلخانه استفاده می کنند تا مطمئن باشند محصولاتی سالم برداشت می کنند و میزان تولید آن ها بیشتر می شود که همه این ها در نهایت به معنای سود بیشتر است.

سنسورهای سیستم کنترل گلخانه هوشمند


سنسور ابزاری است که یک مشخصه فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند و نتیجه را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و آن ها را به کامپیوتر اصلی ارسال می کند. زمانی که این اطلاعات به کامپیوتر می رسند باغدار به راحتی می تواند به آن ها دسترسی داشته باشد. این سیستم هوشمند می تواند با کمک سنسورها بر همه عوامل نظارت کند بدون این که نیاز باشد شما به تک تک آن ها رسیدگی کنید. برای مثال قبل از این که شما pH آب را اندازه بگیرید این سیستم در اثر بالا رفتن pH به صورت خودکار به صدا در می آید و به شما هشدار می دهد.

تعدادی از سنسورهای استفاده شده در سیستم کنترل هوشمند عبارتند از سنسور دمای محیط، سنسور دمای خاک، سنسور رطوبت محیط، سنسور رطوبت خاک، سنسور جهت وزش باد، سنسور باران، سنسور شدت نور داخل گلخانه، سنسور شدت نور بیرون گلخانه، سنسور دمای برگ، سنسور pH آب و غیره.

 

ایستگاه هواشناسی بیرون از گلخانه


درست است که ما نمی توانیم بر شرایط جوی بیرون گلخانه اثر بگذاریم اما می توانیم از طریق یک ایستگاه هواشناسی هوشمند در بیرون از گلخانه به صورت لحظه به لحظه از شرایط آب و هوایی همچون دما، شدت نور آفتاب، باد و باران باخبر شویم. همه این عوامل روی محیط گلخانه تأثیر می گذارند و شما باید با توجه به اطلاعاتی که از ایستگاه هواشناسی دریافت می کنید تنظیمات درست را انجام دهید.

لیست قیمت تجهیزات گلخانه

سیستم خنک کننده


زمانی که تابش نور خورشید شدید است دمای گلخانه افزایش می یابد. نور برای وارد شدن به داخل گلخانه باید از شیه ها پلاستیک های اطراف آن عبور کند و در حین عبور از این لایه مقداری از انرژی خود را از دست می دهد. از آن جا که انرژی از بین نمی رود، این انرژی از دست رفته تبدیل به گرما می شود. اگر در داخل گلخانه یک سیستم خنک کننده تعبیه نشود دمای آن به بیش از 45 درجه سانتی گراد هم می رسد. بهینه سازی موفقیت آمیز محیط گلخانه به این معناست که با اتوماسیون و کنترل صحیح گلخانه با اثرات نامطلوب محیط بیرون مقابله کنیم و برای رشد و سلامت محصولات میزان دما و رطوبت را در سطح مطلوب نگه داریم.

برنامه های آبیاری


با تنظیم جدول برنامه ریزی برای آبیاری دقیق گیاهان، به موقع نیازهای گیاهان خود را برطرف کنید. بسیاری از باغداران گزارش کرده اند که از زمانی که از سیستم کنترل هوشمند گلخانه استفاده کرده اند سالانه حدود 30 درصد از هزینه های ناشی از مصرف آب و حدود 40 درصد از هزینه های کود دهی آن ها کاهش یافته است. این مسئله فقط به معنای کمتر شدن هزینه ها نیست بلکه به علت این که گیاهان شما به صورت دقیق و به موقع آبیاری می شوند سرحال تر و پربارتر خواهند بود.

سیستم کنترل گرمایش


با کمک سیستم گرمایشی گلخانه شما می توانید از طریق چند منبع گرمایشی، گرمای محیط گلخانه را تنظیم کنید. سیستم های گرمایشی متناسب با اقلیم و فصل تنظیم می شوند و باعث می شوند که حتی در فصول سرد سال هم دمای هوای داخل گلخانه در سطح مطلوب باشد.

 

سایر اجزا و سیستم ها


سیستم کنترل گلخانه هوشمند نیکاسان حاوی اجزا و سیستم های دیگری نیز می باشد. سایه انداز، سیستم کنترل کربن دی اکسید، سیستم کنترل روشنایی داخل گلخانه و فن ها همگی بخشی از سشیتم کنترل هوشمند را تشکیل می دهند. همه این اجزا توسط نرم افزار برنامه ریزی و کنترل می شوند و به این ترتیب شما می توانید به صورت دقیق شرایط محیط داخلی گلخانه را تنظیم کنید و محصولاتی باکیفیت برداشت کنید.